Dag 2 (zaterdag 7 februari 2015)

Klik hier voor de foto’s van dag 2

Om negen uur worden we wakker en we hebben echt heerlijk geslapen. De kamer is heerlijk afgekoeld door het openstaande raam. Na een valse start is het dan toch nog goed gekomen met onze nachtrust. Onze magen rammelen dus gaan we snel naar beneden om te ontbijten. Gert had me al verteld over het heerlijke ontbijt hier maar de werkelijkheid is nog beter. We genieten van alle soorten hammen, eitjes, fruit, yoghurt, heerlijke espresso en fantastisch brood. Na het ontbijt lopen we even naar de balie en vragen ons naar de reden van de enorme hitte. Het blijkt dat het hotel in de winter standaard wordt verhit en dat de airco gewoon niet werkt. De enige manier om onze kamer te koelen is om het ventilatiesysteem stop te zetten en dan dus het raam te openen. Dat besluiten we dan maar te doen. We pakken de rugzak en fotoapparatuur en lopen richting de metro.

Alle spanjaarden zijn ingepakt als eskimo’s maar wij vinden de temperatuur heerlijk. Lekker fris. We stappen in de trein richting Arc de Triomphe en als we daar aan komen kijken we onze ogen uit. Het is er superrustig.

We hebben een stralende zon en strakblauwe lucht en we worden tijdens onze wandeling begeleidt voor een leger van parkieten. Ja je leest het goed. Hier in Barcelona hebben ze net zoveel parkieten in het wild als wij mussen hebben.

Na de nodige foto’s te hebben gemaakt gaan we naar het bijbehorende park en genieten van al het moois dat daar nu al te zien is. Bomen met knopjes, leuke vijvers, mooie gebouwen, het Catalaanse Parlementsgebouw en Parc de la Ciutadella. We genieten volop en maken mooie foto’s en filmmateriaal.

Langzaam aan liepen we weer terug richting het metro station om naar Tibidabo te gaan. Met een speciale bus gaan we naar boven en we besluiten eerst in een restaurant wat te gaan drinken.

We hebben een prachtig tafeltje vanwaar we de gehele stad Barcelona kunnen bekijken. Het foto- en videoapparaat wordt natuurlijk te voorschijn gehaald. We genieten ondertussen van een heerlijk biertje (kost op deze goddelijke plek gewoon helemaal niets!!!). Nadat we uitgerust waren liepen we richting de tandradbaan die ons helemaal naar boven bracht.

Boven aan gekomen zien we in de verte al de prachtige kathedraal liggen, waar we wilden gaan kijken. Heel gek is dat voor de kathedraal een kinder pretpark is gebouwd.

Een rare combinatie! We genieten in het pretpark nogmaals van het prachtig vergezicht over de stad Barcelona en klimmen daarna omhoog naar de kathedraal.

We zijn er stil van als we de kathedraal binnen lopen. Wat is dit mooi gemaakt en hoeveel uur vakwerk zal hier wel niet in zijn gaan zitten. Prachtige beschilderingen, beelden en onwijs mooie glas in lood ramen. We raken niet uitgekeken en gefotografeerd.

GJ8_1515_2_DxO

GJ8_1519_1_DxO

Halverwege de middag gaan we weer naar beneden en pakken we de metro richting de Ramblas. We hebben ondertussen wel honger gekregen en halen even snel een broodje. We willen veel te veel zien en in een restaurant zitten helpt daar niet bij. We lopen over de Place de Catalunya en bezoeken nog even de Applestore waarna we richting de Ramblas lopen. Het is hier weer als vanouds druk, iedereen heeft plezier en iedereen wil graag zijn waren verkopen. We kijken onze ogen weer uit op de wereldberoemde markt La Bocqueria. Wat je hier allemaal niet aan vis, groente, fruit, vlees, eieren en worsten ziet….. het is te veel om op te noemen.

We besluiten er niets te kopen want we moeten echt afvallen. Na de markt lopen we richting haven en daar genieten we van alle mooie schepen. Er zijn zelfs mensen die vandaag hebben gezeild op zee. Leuk om ze dan weer de haven in te zien varen.

Moe zijn we, doodmoe en we willen eigenlijk gewoon naar ons hotel. We moeten vanavond nog wel ergens gaan eten maar dat zien we dan wel weer. Na een uurtje of twee te hebben gerust besluiten we aan de overkant van ons hotel een restaurantje te bezoeken La Tagliatella. Het is er druk maar ook wel heel erg gezellig. We bestellen allebei een pizza en nadat we afgerekend hebben gaan we weer snel naar het hotel. Lekker douchen, tandjespoetsen, nog even de kinderen bellen en dan vallen we heerlijk in slaap. Het was vandaag een fantastische dag. Dit moeten we veel vaker doen!